Ahad, 6 November 2011

Jus Tomato

Salam Aidiladha...hari ini saya hanya pergi beraya ke rumah Kak Wati dan Kak Lily. Tak jauh pun, dalam kampung ni juga. Syukur juga walaupun tak balik kampung bersama-sama dengan yang tersayang, dapat juga saya merasa suasana hari raya di tempat orang. Hm....hari ini saya baru mula minum jus tomato. Mula-mula ingat saya akan muntahkan balik, tapi rupa-rupanya rasanya tak seburuk yang saya bayangkan. Mengikut artikel yang saya baca, tomato ni perlu diambil setiap hari walaupun dalam kuantiti yang sedikit. Jangkamasanya selama 10 minggu baru boleh nampak kesannya. Saya tiba-tiba nak jadi beauty concious and health concious. beauty concious due to kulit muka saya yang tak seindah perempuan lain...dah penat saya nak melayan jerawat ni (walaupun suami kata dia tak kisah langsung). Tomato ni banyak air yang boleh menghidratkan kulit kering. Health concious pula lebih kepada mencegah penyakit berkaitan jantung sebab tomato kaya dengan likopin (yang bagi warna merah). Ok..ni resipi jus tomato versi cepat, pantas dan sedap...



BAHAN-BAHAN:
1) 1 biji tomato segar dari ladang (nak organik pun boleh)
2) 250 ml susu segar (jenama ikut suka tuan perut)

CARA MEMBUAT:
1) Basuh blender bersih-bersih (sebaiknya direndam semalaman dengan suratkhabar supaya hilang rasa pedas).
2) Potong cik tomato kecil-kecil. Kisar bersama sedikit air.
3) Bila dah hancur, masukkan susu dan kisar lagi hingga berbuih-buih. Siap!

Gamabar tak sempat nak snap sebab laju je saya telan. Hehehe...

Tiada ulasan: