Khamis, 7 April 2011

Kelaka Sarawak kamek malam tok..

Salam hormat...sik tauk kenak tiba2 jak kamek mok klaka sarawak malam tok. Kamek dapat transfer kali ooo...Sedar sik sedar, tahun tok dh masuk tahun ketiga kamek diam sitok. Sik kamek pernah bermimpi datang sitok ka, kerja ka, diam ka...apa-apa jak la berkenaan Sarawak tok memandangkan nang jauh tempat tok.




Teh c special


Mula-mula kamek jejak kaki sitok, kamek nang terkejut nangga kenak banyak gilak gereja mun dibanding kita di Semenanjung. Ya lah kawan kamek madah, sitok nang lain benar-benar. Pertama-tama kamek dengar urang berkelaka Sarwawak, kamek diam jak sebab sik tauk apa dipadah sidaknya. Kinek tok, even tatabahasa kamek sik la bagus gilak, tapi mun diajak urang berkelaka mauk jak kamek. Sik rugi bah mun kita tauk macam-macam bahasa. Macam kamek tok, belajar sik tinggi gilak sik la dapat gi oversea sinun tapi kira orait juak la tauk bahasa negeri-negeri lain di Malaysia.


Laksa Sarawak



Lepas tau berkelaka Sarawak, kamek mula belajar bahasa Iban. Camney mok madah oo? Bahasa Iban tok sik susah gilak sebab ada juak bahasa Melayu ditukar sidaknya jadi Bahasa Iban. Kebanyakannya ikut suku kata jak. Mun bahasa Iban: Aku nemu mimit-mimit jak jaku Iban. Aku ndak nemu magang. Buleh juak mun mauk mengenalkan dirik kita empun pada urang lain. Paling sesuai mun mauk berinteraksi dengan sidak mak bapak budak. Ya nang paling penting sebab sik rame tauk kelaka Melayu.



Ok, kinek tok kamek mauk perkenalkan dirik kamek secara ringkas jak dengan kelaka Sarawak dan Bahasa Iban:

- Kelaka Sarawak

Hai...nama kamek Hayatee. Kamek mengajar di Sibu. Kamek mengajar taun 5, taun 4, taun 2 dan taun 1. Kamek dah kahwin. Nama laki kamek Azam.

- Jaku Iban

Hai...nama aku Hayatee. Aku pengajar ba Sibu. Aku ngajar taun 5, taun 4, taun 2 enggau taun 1. Aku udah belaki. Nama laki aku Azam.


Sekian...Kalau ada org Sarawak n Iban nak betulkan bahasa saya, dipersilakan..saya budak baru belajar...

Tiada ulasan: