Sabtu, 23 Februari 2013

Syukur..20 minggu usia kandunganku sekarang

Salam Sabtu..sekian lama tak menaip apa-apa. Genap je 12 minggu, kami pun ke Klinik Kesihatan Bandar Baru Air Itam (Farlim) untuk buat buku merah. Alhamdulillah, baby sihat dalam rahim. 

Suami yg tak kena cek dan isteri yg nervous nak kena cucuk kat jari
Bukan apa, lepas je check up utk 1st time nye (12 minggu) mlm tu igt nak bersuka ria. Pergilah jalan-jalan ke Pesta Pulau Pinang dgn suami. Makan bihun tomyam Thai yg mmg super pedas, naik turun tangga kat rumah Sumatera then pusing-pusing tengok Battle of The Band. Balik rumah pula makan Pulut Durian. Dalam pukul 2 nak masuk tidur tiba-tiba rasa tak selesa. Tengok-tengok ada cairan seakan darah. Risau, beritau suami. Tapi kami tunggu dan lihat dulu. Hati tak tenang, tidur pun tak lena. Pukul 6 bangun dan tiba-tiba rasa ada sesuatu keluar. Ya Allah! Bleeding teruk. Terus kejut suami, bersiap-siap dan dengan blurnye nak cari klinik 24 jam. Kebetulan pagi tu Krismas so harapan nak jumpa klinik yg buka mmg susahlah. Dalam hati hanya nak scan dan pastikan baby ni ok. 



Akhirnya, lebih kurang pukul 8, kami sampai di Bukit Mertajam. Jumpa 1 klinik dan terus daftar. Bila cakap dengan doktor, terus dia keluarkan surat utk refer ke hospital. Maka kami bergegas ke Hospital Bukit Mertajam bahagian Kecemasan. Tanpa buang masa, saya terus kena drip (mak oii sakitnya jarum besar tu lekat kat tangan) dan dihantar utk scan. Masa tunggu doktor, macam-macam ada dlm fikiran saya dan dalam hati tak putus berdoa moga zuriat kami selamat. Syukur...dia nampak aktif bergerak dalam rahim saya. Saya ditahan dlm wad selama 3 hari utk dipantau keadaan yg dipanggil "threatened misscarriage". Dapat MC dan terus bed rest kat rumah.
Takde perasaan..

Bila dah naik kerja, risau bertambah-tambah sebab kena banyak bergerak ke kelas-kelas dan naik turun tangga. Mujur dari hari ke hari baby ni bertambah kuat dan saya selalu kuatkan hati dan semangat untuk tempuh dugaan yg Allah berikan ni. Moga saya terus dapat menikmati alam kehamilan yg berharga ni. Seronok bila 1st time pada 17 minggu baby tendang perut. Kuat sangat sampai saya terkejut. Dan sekarang, tendangan dia memang saya tunggu setiap masa. Syukur Alhamdulillah...

Tiada ulasan: